R.I.P. – Vice President FISM ‘Gerrit Brengman’

GERRIT BRENGMAN
Vice-president FISM
Ere-lid BMF

We zijn diep getroffen door het overlijden van onze vriend Gerrit Brengman.
Van jongs af aan was Gerrit geïnteresseerd in magie. Naast zijn succesvolle beroepscarrière, die hij tot aan zijn pensionering voortzette, raakte hij steeds meer betrokken bij de goochelkunst, tot het punt waarop dit al snel zijn tweede, zo niet zijn eerste, passie werd.
Wij kennen Gerrit vooral als presentator, vooral op de mooie congressen die georganiseerd werden door “Mephisto “. Hij was ook betrokken bij de organisatie van gala’s en goochelshows, en was gedurende 15 jaar de “Monsieur Loyal”, van zijn voornaam Max, in de Magic Rubens in Brussel.

Maar het was vooral als jurylid op verschillende nationale en internationale goochelcongressen, waaronder de FISM-wedstrijden, dat goochelaars uit de hele wereld hem leerden kennen.

Zijn grote kennis van de goochelkunst, zijn belezenheid, zijn eerlijkheid en zijn nederigheid, en niet te vergeten zijn vele contacten en zijn vertaalvaardigheid, hebben hem de unanieme goedkeuring van zijn vakgenoten en van de organisatoren van congressen en wedstrijden in Europa, Azië en Amerika opgeleverd.

Gerrit is sinds 1982 lid van het bestuur van de FISM.
In 2000 werd hij, samen met zijn vriend Domenico Dante, verkozen tot secretaris van de FISM.
Van 2009 tot 2018 was hij vicevoorzitter.

Als erkenning voor wat hij voor de magie in België en in de wereld heeft gedaan, ontvangt hij de volgende titels:
• Erelid van de CBI
• Erelid van de Club Magico Italiano
• Erelid van Magic Victoria
• Erelid van de Belgische Magische Federatie (BMF)
• Life Time Achievement Award, 2011 in Blackpool
• Murray Merit Award, 2012

Ondanks zijn lange en vaak pijnlijke ziekte, die hij vernam bij zijn terugkeer van het ASM en IMB Congres in Louisville in juli 2008, bleef hij tot het einde toe actief in de wereld van de magie, waarbij hij zijn vriend Domenico Dante bijstond met zijn gekende en gewaardeerde efficiëntie en objectiviteit. Uiteindelijk, na vele jaren van strijd tegen dit kwaad dat aan hem heeft gevreten, zal hij deze ongelijke strijd verliezen.

Gerrit was altijd een groot voorstander van de Belgische Magische Federatie (BMF) en werkte mee aan het opstellen van haar statuten; hij gaf ons altijd zijn volledige steun en gedegen advies. Wij zijn hem zeer dankbaar.

Wij verliezen in hem een toegewijde en zeer gewaardeerde collega. Hij laat een grote leegte achter, de goochel congressen zullen nooit meer hetzelfde zijn !

Onze innige deelneming en veel moed aan zijn vrouw Lut, zijn dochter Malaika, zijn familie en zijn vele vrienden.
Het BMF bestuur